YLEISET EHDOT
Nämä yleiset ehdot ("Ehdot") koskevat sinua asiakkaana ("Asiakas", "sinä") ja Delivery Hero Finland Oy:tä (Y-tunnus 1936684-6), osoite Pasilankatu 10, 00240 Helsinki ("foodora", "me"), kun tilaat ruokaa, juomia tai muita tuotteita (yhdessä "Tuotteet") osoitteesta www.foodora.fi tai foodoran ladattavan mobiilisovelluksen kautta (yhdessä "Alusta"). Rekisteröimällä käyttäjätilin foodoran palveluihin, käyttämällä Alustaa ja/tai tilaamalla Tuotteita ja palveluita foodoralta ja foodoran Kumppaneilta (määritelty alempana) vahvistat, että olet lukenut ja hyväksynyt nämä Ehdot. Nämä Ehdot muodostavat sinun ja foodoran välisen koko sopimuksen. foodoralla on oikeus päivittää näitä Ehtoja milloin tahansa, ja tekemällä tilauksen hyväksyt tilaushetkellä soveltuvat Ehdot.
Näitä Ehtoja on päivitetty viimeksi 4.7.2024.
Alustan kautta voit asiakkaana tilata Tuotteita, joita on aika ajoin saatavilla Alustalla. Alusta erottelee Tuotteet (mukaan lukien ateriat), jotka ovat ravintoloiden ("Ravintolat") valmistamia ja Tuotteet, jotka ovat kauppojen ("Kaupat") tarjoamia. Ravintoloihin ja Kauppoihin viitataan yhdessä "Kumppaneina" ja erikseen "Kumppanina" ja kaikki myynti Alustan kautta tapahtuu elinkeinonharjoittajien toimesta, ellei toisin ole nimenomaisesti todettu, ja näin ollen kuluttajansuojasääntely ja -oikeudet soveltuvat.
Alustan kautta myytävät Tuotteet on tarkoitettu henkilökohtaiseen käyttöön eikä jälleenmyytäviksi tai siirrettäviksi.
Mikäli sinulla on mitään kysymyksiä koskien näitä Ehtoja, voit aina olla yhteydessä asiakaspalveluumme osoitteessa [email protected].
Varaamme oikeuden kehittää ja käyttää käytäntöjä, menettelyjä, toimenpiteitä ja työkaluja varmistaaksemme, että Alustaa käytetään tavalla, joka ei ole lainvastaista ja että se on muuten käytäntöjemme ja näiden Ehtojen mukaista. Jos Alustaa käytetään tavalla, joka on lainvastaista tai muuten ei ole käytäntöjemme tai näiden Ehtojen mukaista, pidätämme myös oikeuden tarkastella tällaista toimintaa ja toimia niitä vastaan. Lue lisää oikeudestamme toimia Asiakkaita vastaan kohdista 7 ja 10.
1. Tuotteet ja palvelut
Me, foodora, tarjoamme Alustan, jossa voit asiakkaana tilata Tuotteita Ravintoloilta ja Kaupoilta toimitettuna tai noudettuna Kumppanin toimipisteestä ("Nouto").
Tuotteet kuljetetaan foodoran lähettikumppanien tai Kumppanien toimesta tilausta tehdessäsi yksilöimääsi osoitteeseen ellet valitse Noutoa, missä tapauksessa olet itse vastuussa tilauksen noutamisesta asiaankuuluvasta paikasta ja aikana, jotka tilauksesi yhteydessä on kerrottu.
foodora prosessoi ja hallinnoi kaikki tilaukset, jotka tehdään Alustan kautta. Maksat Tuotteista tilaushetkellä, mukaan lukien soveltuvat kuljetus- ja muut maksut, suoraan Alustalla. Et maksa mitään lähetille, joka toimittaa Tuotteet sinulle tai Kumppanille sen toimipisteessä Noudon yhteydessä, ellet ole valinnut maksaa toimituksen tai noudon yhteydessä, soveltuvin osin.
Tilaukset Ravintoloista
Tilattaessa Tuotteita Ravintoloista Alustan kautta foodora toimii Ravintoloiden valmistamien aterioiden ja muiden Tuotteiden jälleenmyyjänä paitsi sellaisissa tilauksissa, joissa maksutapana käytetään maksamista toimituksen yhteydessä käteisellä tai maksukortilla, jolloin Ravintola toimii myyjänä.
Tilaukset Kaupoista
Tilattaessa Tuotteita Kaupoista Alustan kautta foodora toimii välittäjänä sinun ja myyjän (Kaupan) välillä mahdollistamaan, prosessoimaan ja toteuttamaan tilauksen näiden Ehtojen ja mahdollisten muiden Kaupan tai sen puolesta soveltuvien ehtojen mukaisesti.
1.1 Tarjonta sekä Kumppaneiden ja Tuotteiden sijoitus
Kumppaneiden ja Tuotteiden valikoima Alustalla voi vaihdella aika ajoin ja on rajoitettu Tuotteisiin, joita toimittavat sellaiset Kumppanit, joilla on toimipiste lähellä valitsemaasi toimitusosoitetta. Valikoima edelleen riippuu Kumppaneiden saatavuudesta ja soveltuvasta toimitusajasta valitsemaasi osoitteeseen.
Kumppaneilla on mahdollisuus maksaa paremmasta sijoituksesta sivuilla, joilla Ravintolat ja Kaupat esitetään asiakkaille, sekä hakutuloksissa. Tällainen sijoittaminen on merkitty sellaisin merkinnöin, kuten "viikon nosto", "sponsoroitu" tms. Maksetun sijoituksen lisäksi ja riippuen siitä, oletko käyttänyt mahdollisuuttasi asiakkaana suodattaa tai järjestää listauksia tiettyyn järjestykseen (esim. suodattamalla tietyn keittiön tai nopeimman toimitusajan mukaan), valikoima ja sijoitukset voi riippuen muista tekijöistä hyvän asiakaskokemuksen varmistamiseksi. Vaihtaessasi toimitusosoitettasi tai jos valitset Noudon, tarjonta ja sijoitukset voivat muuttua ja viittaammekin Alustalla aika ajoin saatavilla olevaan valikoimaan, sillä toimitusalueet voivat myös muuttua johtuen esim. säästä, liikenteestä, kysynnästä ja muista seikoista.
Käytämme suosittelujärjestelmiä Tuotteiden ja Kumppaneiden lajitteluun Alustalla. Kumppanien ja Tuotteiden tarjonta ja sijoitus Alustalla voi vaihdella ajoittain, mutta on aina suunniteltu tarjoamaan sinulle hyvä asiakaskokemus, esimerkiksi näyttämällä sinulle sopivimmat vaihtoehdot. Tapauksissa, joissa voit muuttaa suositeltua lajittelua (esimerkiksi lajitella sen sijaan toimitusajan tai etäisyyden mukaan), näet tämän vaihtoehdon käyttöliittymässämme.
Esitetty tarjonta perustuu muun muassa valitsemaasi toimitusosoitteeseen ja mahdollisiin suodattimiin, joita voit käyttää Alustalla, esimerkiksi suodatukseen tiettyjen luokkien tai toimitusajan mukaan. Lisäksi käytetään kriteerejä, kuten Kumppanien suosio, joka määräytyy muiden foodoran käyttäjien tilaus- ja klikkaushistorian perusteella suhteessa Kumppaniin, sekä tulkintoja mieltymyksistäsi, jotka perustuvat aikaisempiin tilauksiisi ja Alustan käyttöösi. Tuotteen laadun varmistamiseksi toimitukseen asti ja toimitusajan varmistamiseksi tarjonta Alustalla on kuitenkin rajoitettu Tuotteisiin, jotka toimitetaan Kumppaneilta, joiden toimipaikka on lähellä toimitusosoitettasi.
Jos siis muutat toimitusosoitettasi tai valitset Nouton, tarjonta ja sijoitus voivat muuttua, mutta myös muut olosuhteet, kuten sää, liikenne ja kysyntä, voivat vaikuttaa tarjontaan ja sijoitukseen.
Jos näkemäsi Kumppanien tai Tuotteiden luetteloon lisätään maksettuja sijoitteluja, ne merkitään selvästi sellaisiksi, kuten yllä on kuvattu.
Kuinka hakutulokset järjestetään
Haettaessa Alustalta Kumppaneita, hakutulokset voidaan järjestää seuraavien periaatteiden mukaisesti:
- Tekemäsi haun vastaavuus: sellaiset hakutulokset, jotka parhaiten vastaavat tekemäsi haun sanamuotoa, listataan korkeammalla. Tämä voi perustua Kumppaneiden listattuihin nimiin ja/tai Kumppaneiden nimenomaiseen tarjoamaan.
- Aukioloajat, etäisyys ja toimitusaika: perustuen tekemääsi hakuun, hakutulosten järjestys pohjautuu kutakin Kumppania koskien aukioloaikoihin, etäisyyteen ja toimitusaikaan valitsemaasi toimituspaikkaan. Mitä lyhyempi toimitusaika, sitä korkeammalla Kumppani esitetään hakutuloksissasi, ja milloin samalla kuljetusalueella toimii useampi kuin yksi Kumppani samalla brändillä, hakutuloksia voidaan rajoittaa näyttämään tällaisella brändillä toimivista Kumppaneista vain se, josta on lyhin toimitusaika. Huomaathan, että muuttamalla toimituspaikkaa tai valitsemalla Noudon hakutulokset saattavat muuttua.
- Tuotteiden tai keittiön ominaisuudet: jos tekemäsi haku sisältää tunnusomaisia piirteitä liittyen Tuotteisiin tai Kumppaneihin (esim. "sushi"), sellaiset hakutulokset, jotka parhaiten vastaavat ko. piirteitä, listataan korkeammalla.
- Suosio: tiettyjen Kumppaneiden suosio (mitattuna katselukerroilla ja/tai tilausmäärällä tiettyjän ajanjaksona) voi myös vaikuttaa hakutulosten järjestykseen. Mitä suurempi jonkin Kumppanin suosio on (perustuen edellä mainittuihin kriteereihin), sitä korkeammalla se listataan.
- Maksettu sijoittaminen: hakutuloksiin voi myös vaikuttaa maksettu sijoittaminen sekä markkinointi ja kampanjat, ja relevantit Kumppanit merkitään vastaavasti.
Käyttämällä hakusuodattimia kuten "ilmainen toimitus" tai valitsemalla tietty keittiö sekä lisäämällä Ravintoloita ja Kauppoja suosikkeihisi, voit edelleen muokata ja rajoittaa esitettyjen Kumppaneiden valikoimaa.
Myös muut kriteerit voivat vaikuttaa sijoitukseen. Mainittujen kriteerien suhteellinen tärkeys riippuu mm. hakukyselystäsi ja siitä, mistä maantieteellisesti teet haun. Yleissääntönä on kuitenkin, että Kumppanit, jotka parhaiten vastaavat hakukyselyäsi tai joilla on suurin osa etsimistäsi Tuotteista, ovat ylhäällä. Kumppani voi kuitenkin saada korkeamman sijoituksen, jos sillä on korkeat arvosanat (korkea suosio) tai jos se pystyy toimittamaan nopeasti.
1.2 Tilaukset ja kuitit
Kaikki tilaukset tehdään alustalla valitsemalla Tuotteet, jotka haluat ostaa, lisäämällä ne ostoskoriisi ja sitten tekemällä tilauksen kassalla. Tehdessäsi tilauksen valitset haluatko tilauksen toimitettavan sinulle mahdollisimman pian vai haluatko käyttää Noutoa ja noutaa tilauksen Kumppanin toimipaikasta itse. Voit myös valita tehdä ennakkotilauksen toimitukselle tai Noudolle myöhemmälle kellonajalle tai päivälle. Ennakkotilauksen voi tehdä enintään kolme (3) päivää etukäteen.
Tilauksesi on tarjous ostaa tilauksessasi listatut Tuotteet ja tilaustasi vastaava summa veloitetaan valitsemaltasi maksuvälineeltä ellet valitse maksutavaksi maksua käteisellä tai kortilla toimituksen yhteydessä, missä tapauksessa sinua veloitetaan tilauksen vastaanotettuasi. Saat sähköpostin vahvistaen tilauksesi tulleen tehdyksi onnistuneesti, ja päivitämme sinua Alustalla sitten, kun Kumppani on vastaanottanut tilauksesi, ja arvioitu toimitusaika tai aika Noudolle kerrotaan Alustalla. Huomaathan, että voit perua tilauksen vain kunnes asiaankuuluva Kumppani on vahvistanut tilauksen vastaanottamisen, jolloin foodora aloittaa toimituspalvelunsa. Tekemällä tilauksen vahvistat, että toimituskulut voivat olla ei-palautuskelpoisia ja että olet luopunut peruuttamisoikeudestasi koskien kuljetusta.
Kumppanimme noudattavat mahdollisia erityisohjeita tilausta tai tilaukseesi sisältyviä Tuotteita koskien siinä määrin kuin ne ovat toteutettavissa tai kaupallisesti kohtuullisia. Kumppani tai foodora ei ole vastuussa vaihtaa uuteen tai hyvittämään mitään tilausta ja/tai Tuotteita, joita koskien asiakkaat ovat antaneet erityisohjeita. Allergeeneja, allergisia reaktioita tai ruokavalioon liittyviä rajoituksia tai vaatimuksia koskevissa erityisohjeissa pyydämme olemaan yhteydessä Kumppaniin ennen tilauksen tekemistä siten, kuin alla kohdassa 1.4 on kerrottu.
Tilauksen tultua toimitetuksi ja täytetyksi foodora toimittaa ostoksestasi kuitin rekisteröityyn sähköpostiosoitteeseesi joko omasta puolestaan tai asiaankuuluvan myyjän puolesta, soveltuvin osin.
Pyydämme huomioimaan, että foodora ei koskaan hyväksy tilauksia Tuotteista sähköpostitse tai chatin kautta ja että maksu tapahtuu aina Alustalla, ellet ole valinnut maksaa toimituksen tai noudon yhteydessä, soveltuvin osin.
Vaaranvastuu Tuotteesta siirtyy sinulle, kun Tuote on toimitettu tilauksessa yksilöityyn paikkaan. foodora tai sen Kumppanit eivät ole vastuussa Tuotteille aiheutuneista vahingoista toimituksen jälkeen. Olet vastuussa noutamaan Tuotteet yksilöidystä toimitusosoitteesta (tai, mikäli olet valinnut Noudon, noutamaan Tuotteet Kumppanin relevantista toimipaikasta), eikä maksun palautuksia tehdä siitä syystä, että olet epäonnistunut vastaanottamaan tai noutamaan Tuotteen.
1.3 Ehdot toimitukselle
foodoran Alustan kautta antamat toimitus- ja noutoajat ovat arvioituja aikoja ja tilauksen toimitusaikaan voi vaikuttaa liikenne- ja sääolosuhteet ja muut syyt, jotka eivät ole foodoran kontrollissa. Varmistaaksemme Tuotteiden laadun toimituksen yhteydessä, tilauksia, jotka toimitetaan lähettien toimesta, joiden kumppani foodora itse on, ei välitetä Kumppanille ennen kuin meillä on lähettikumppani valmiina.
Tilauksissa, jotka toimitetaan Kumppanien toimesta, foodora saattaa pyytää sinua olemaan yhteydessä suoraan Kumppaniin ongelma- tai myöhästymistapauksessa.
Toimitus
Tehdessäsi Alustalla tilauksen toimituksella (heti tai ennakkotilaus), hyväksyt, että Tuotteet toimitetaan paikkaan tai katuosoitteeseen, jonka olet antanut tilausta koskien.
Olet velvollinen pysymään tavoitettavissa puhelimitse puhelinnumerosta, jonka olet antanut Alustalla tilauksen tekohetkellä. Siten kuin alempana kohdassa 3 on todettu, foodora ei ole vastuussa tilauksista, jotka kohtaavat toimitusongelmia johtuen epätäydellisistä, virheellisistä tai puuttuvista tiedoista, jotka olet antanut tai jättänyt antamatta.
Toimituksia voidaan tehdä vain paikkoihin, joissa lähetit voivat paikantaa toimitusosoitteen ja joihin läheteillä on pääsy ja sinun tulee olla paikalla asiaankuuluvassa toimituspaikassa tai katuosoitteessa ellei tilaus ole jätettävä ovelle. Pyydämme myös sinua huomaamaan, että saatamme olla velvoitettuja tarkastamaan henkilöllisyytesi Tuotteiden toimituksen yhteydessä. Mikäli et ole saatavilla vastaanottamaan tilausta toimitushetkellä, lähetti voi toimittaa Tuotteet ovelle siltä osin kuin tälle ei ole rajoitteita johtuen mm. siitä, että tilaus sisältää Tuotteita, joiden kohdalla edellytetään henkilöllisyyden tarkastamista tai vastaavaa, missä tapauksessa sinun katsotaan hyväksyneen toimituksen ovelle. Kun Tuotteet on toimitettu sovittuun paikkaan, vaaranvastuu siirtyy sinulle.
foodora tai sen Kumppanit eivät ole velvoitettuja toimittamaan tilauksia ovelle siltä osin kuin tälle on rajoituksia tai sikäli kun se katsotaan muuten sopimattomaksi.
Jos:
(a) sinua ei saada tavoitettua antamastasi puhelinnumerosta ja toimitusta ei saada toteutettua, tai
(b) mikäli tilaus sisältää Tuotteita, joiden osalta edellytetään henkilöllisyyden tarkastamista tai joihin soveltuu ikä- tai muita rajoitteita ("Rajoitetut Tuotteet") ja sinä tai Tuotteet vastaanottava henkilö ei ole kykeneväinen esittämään pätevää todistusta henkilöllisyydestä (esim. voimassa oleva henkilökortti), on alaikäinen, havaittu olevan humalassa tai päihtynyt tai ei muuten vastaa edellytyksiä toimitukselle tai on syytä epäillä trokaamista,
foodora varaa oikeuden perua tilauksesi. foodora on oikeutettu veloittamaan 20 euron maksun (tai, jos tilausarvo on vähemmän, koko tilausarvon) kattaakseen kulut ja kustannukset liittyen tilauksen perumiseen ja foodoralla on edelleen oikeus veloittaa kulut ja kustannukset liittyen mihin tahansa Tuotteeseen, jota foodora tai Kumppani ei kykene myymään uudelleen. Tämä veloitetaan vähentämällä palautettavaa määrää (riippuen valitsemastasi maksutavasta) tilauksen perumisen vuoksi.
Sellaisten tilausten kohdalla, jotka sisältävät Rajoitettuja Tuotteita, saatetaan edellyttää, että tilauksen vastaanottaa sen tehnyt henkilö, ja kontaktiton toimitus voi olla poissuljettu, jolloin tilausta ei voida jättää ovelle, jos et ole saatavilla vastaanottamaan tilausta.
Nouto
Jos olet valinnut Noudon tehdessäsi tilauksen, sinun tulee itse noutaa Tuotteet Kumppanin asiaankuuluvasta toimipaikasta Alustalla yksilöitynä aikana. Kumppani voi edellyttää, että todistat henkilöllisyytesi pätevällä henkilöllisyystodistuksella noutaessasi tilauksen ja että muita rajoitteita Tuotteiden toimitukselle ei sovellu, mukaan lukien, mutta rajoittumatta Tuotteisiin, jotka edellyttävät henkilöllisyyden tarkastamista tai joihin soveltuu ikä- tai muita rajoitteita.
Jos tuotetta ei noudeta kohtuullisessa ajassa Noudolle yksilöidystä ajasta (yleisesti 30 minuuttia riippuen Tuotteista ja Kumppanin aukioloajoista), sinua voidaan veloittaa täysimääräisesti relevanteista Tuotteista siltä osin, kuin niitä ei voida myydä uudelleen ja/tai muista foodoran tai Kumppanin kuluista ja kustannuksista liittyen tilaukseen.
1.4 Aterioiden ja elintarvikkeiden sisältö ja laatu
Alustalla ostettavissa olevat ateriat ja muut elintarvikkeet valmistavat ja pakkaavat Kumppanit, jotka ovat velvollisia tekemään ilmoituksen elintarvikehuoneistosta Kumppanin sijaintikunnan elintarvikevalvontaviranomaiselle. Kun ateria on valmistettu, Kumppani pakkaa aterian ja ellet ole valinnut Noutoa, se toimitetaan sinulle sopivalla kuljetusvälineellä.
foodora tai foodoran henkilöstö ei valmista ja/tai puutu aterioiden valmistamiseen tai pakkaamiseen tai ainesosiin, joita ne tai muut elintarvikkeet sisältävät, ja käsittelee Tuotteita vain siltä osin kuin tarpeellista tilauksen toteuttamiseksi tapauksissa, joissa foodora tarjoaa kuljetuspalvelun.
Ateriat
Alustalla saatavilla olevista aterioista on aterian valmistavan Kumppanin toimittama ainesosaluettelo. Emme kuitenkaan voi varmistua siitä, että tällainen luettelo on täsmällinen ja/tai aina ajantasainen, ja Ravintolat ovat saattaneet tehdä muutoksia aterian ainesosiin, joista emme ole tietoisia. Tästä syystä pyydämme ystävällisesti ottamaan suoraan yhteyttä relevanttiin Ravintolaan liittyen tietoihin koskien mm. allergeeneja, ainesosia ja raaka-aineiden alkuperää. Ravintola yhteystiedot käyvät ilmi Alustalla Kumppanin tiedoista.
Mikäli olet hyvin herkkä kontaktille tiettyjen allergeenia kanssa, pyydämme huomioimaan, että vaikka Ravintola varmistaisi, että tilauksesi pakataan erilliseen pussiin, ruokasi saatetaan toimittaa samassa toimituslaukussa muiden Tuotteiden kanssa.
Ateriat Ravintoloista on tarkoitettu syötäväksi välittömästi toimituksen jälkeen ellei toisin ole nimenomaisesti todettu, ja foodora tai Ravintola ei ole vastuussa aterian laadusta, mikäli se nautitaan myöhemmin.
Ruoka
Mikäli tilauksesi sisältää valmispakattua ruokaa, on tärkeää, että luet huolellisesti pakkauksessa olevan aineisosaluettelon ennen ruoan nauttimista, ennen kaikkea mikäli olet allerginen tietyille ruoille tai ainesosille. Huomaathan, että foodora ei takaa, että Alustalla ilmoitetut aineosat ovat oikein ja ajantasaisia. Jos sinulla on kysymyksiä Alustalla markkinoitujen ruokien ainesosista, pyydämme ottamaan yhteyttä relevanttiin Kumppaniin.
Kumppanit keräilevät ja valmistavat tuotteesi välittömästi toimitettavaksi tai noudettavaksi, mitä voidaan verrata siihen, että kävisit ostoksilla itse liikkeessä. Sen varmistamiseksi, että Tuotteet säilyttävät laatunsa toimituksessa ja että jääkaappi- ja pakastintuotteet keräillään viivytyksettä, tilaustasi ei välitetä Kumppanille ennen kuin meillä on lähetti saatavilla, ja foodora edellyttää, että lähetit käyttävät puhdasta eristettyä lämpölaukkua soveltuvien elintarviketurvallisuuslakien ja -määräysten mukaisesti.
1.5 Erityisehdot tietyille tuotteille
Lahjakortit
foodoran Alustalla tai muissa kanavissa myymät lahjakortit ovat voimassa yhden (1) vuoden ostopäivästä, niitä ei voi vaihtaa rahaksi ja ne voi käyttää vain tilauksiin Ravintoloista Alustalta, ellei muuta ole todettu. foodora antaa lahjakortin koodin muodossa, jonka voi käyttää yhteen (1) tilaukseen ja jota ei voi yhdistää muihin alennuskoodeihin tai etukoodeihin. Etukoodeja (siten kuin ne on määritelty alla kohdassa 2.3) tai muita alennuksia tai tarjouksia ei voi käyttää lahjakorttien ostamiseen.
Lahjakortin mahdollinen arvo, joka ylittää tilauksen kokonaissumman, johon lahjakortin koodi käytetään, katsotaan käytetyksi. Jos tilauksen kokonaissumma ylittää lahjakortin arvon, ylijäävä osuus on mahdollista maksaa tavallisilla maksutavoilla.
Mitä alla kohdassa 2.3 on todettu Etukoodeihin liittyen sovelletaan yleisesti lahjakortteihin.
2. Hinta ja maksaminen
2.1 Hinnat
Hinta kullekin Tuotteelle ja kuljetukselle sekä määrä aika ajoin soveltuvalle palvelumaksulle, joka peritään kultakin tilaukselta Alustan palvelun tarjoamiseksi, on esitetty Alustalla tilaushetkellä. Kaikki Alustalla esitetyt hinnat on esitetty sisältäen arvonlisäveron. foodora ja Kumppani varaavat oikeuden päivittää hintoja ja/tai sisältöä ja informaatiota Tuotteita koskien ja foodoran palvelua koskemaan tilauksia, jotka on tehty muutosten tekemisen jälkeen.
Pyydämme huomioimaan, että ryhmätilauksissa tilauksen tekee tilauksen tekijä hintaan, joka soveltuu kyseisen käyttäjän tiliin. Hinnat, Etukoodit ja alennukset, jotka ovat saatavilla ryhmätilaukseen osallistuville eivät välttämättä ole saatavilla ryhmätilauksen tekijälle.
Alennuksia ja tarjouksia voi soveltua tiettyihin Kumppaneihin sekä riippuen tilatuista Tuotteista tai määrästä, ja niitä voidaan tarjota foodoran tai Kumppanin kustannuksella. Lisäksi, foodora voi aika ajoin tarjota kanta-asiakasohjelmia tai vastaavia. Hinnat voivat edelleen riippua aika ajoin soveltuvista dynaamisista hinnoittelukäytännöistä.
Vähimmäistilausarvo
Alustan kautta tehtyihin tilauksiin, joihin sisältyy kuljetuspalvelu, voi soveltua vähimmäistilausarvo ("VTA"). VTA voi vaihdella Kumppaneiden välillä, mutta se on kerrottu ostoskorissa ennen kassaa ja tilauksen tekemistä. Tehdessäsi tilauksen Tuotteista, joiden kokonaisarvo on vähemmän kuin VTA, voit valita maksaa Tuotteiden kokonaisarvon ja soveltuvan VTA:n välisen erotuksen tai lisätä Tuotteita tilaukseesi saavuttaaksesi VTA:n. Huomaathan, että VTA-kustannukset liittyvät tilauksesi yhteydessä tarjottuihin palveluihin eivätkä ne siten välttämättä ole palautuskelpoisia, jos tilaus palautetaan.
Pullo- ja muut pantit
Pulloissa ja tölkeissä myytävien juomien hinnat on ilmoitettu sisältäen soveltuva pullopantti.
foodoralla ja Kumppaneilla voi olla kumppanuuksia kolmansien osapuolten kanssa liittyen pantteihin ruoka-astioissa. Tällaiset pantit sisältyvät relevanttien Tuotteiden hintaan ja lisätietoa voi saada relevantilta Kumppanilta.
2.2 Kuljetusmaksu
Kuljetusmaksut on ilmoitettu kullekin Kumppanille erikseen ja ostoskorissasi. Kuljetusmaksut voivat riippua mm. etäisyydestä kyseiseen Ravintolaan tai Kauppaan, kellonajasta ja mahdollisista tarjotuista kampanjoista tai tarjouksista koskien kuljetusmaksuja tilauksen tekohetkellä.
2.3 Tutustumishinnat, tarjoukset, kampanjat ja Etukoodit
foodora saattaa aika ajoin tarjota etukoodeja, alennuksia ja muita myynninedistämistarkoituksessa annettuja tarjouksia käytettäväksesi Alustalla ("Etukoodit").
Etukoodeihin soveltuvat erityiset voimassaolo- ja lunastusajat ja foodoran sen asiakkaille tarjoamat tutustumishinnat tai "kokeilutarjoukset" voi käyttää vain kerran. Sama soveltuu muihin kampanjoihin ja myynninedistämiskeinoihin, joita on tarjottu käytettäväksi Alustalla, ellei toisin ole nimenomaisesti todettu kyseiseen etukoodiin, kampanjaan tai tarjoukseen soveltuvissa ehdoissa. foodora pidättää oikeuden lopettaa etukoodit, kampanjat ja tutustumishintojen tarjoaminen tai muut myynninedistämiskeinot tuleville tilauksille milloin tahansa ilman etukäteistä ilmoitusta asiakkaalle.
foodoran antamat Etukoodit, joilla on yksilöity nimellisarvo, voidaan lunastaa tekemällä tilaus Tuotteista ja palveluista, jotka ovat saatavilla Alustalla, ellei Etukoodissa tai sihen soveltuvissa ehdoissa ole toisin todettu. Etukoodia ei voi muuttaa rahaksi ja sen voi käyttää vain kerran riippumatta siitä, tuleeko koko arvo käytetyksi vai ei. Kun lahjakortti tai Etukoodi erääntyy, sitä ei voi enää käyttää tulevaan maksuun Alustalla, sitä ei voi uudelleenaktivoida ja mahdollista jäljelle jäänyttä arvoa ei hyvitetä. Yleisesti ottaen hyvitysvaihtoehtona sinulle asiakkaana annetut etukoodit (kuten viitattu alla kohdassa 5.1) ovat voimassa 30 päivää ja muut nimellisarvoiset Etukoodit (mukaan lukien lahjakortit) ovat voimassa enintään yhden (1) vuoden niiden antamispäivästä.
Tarjoukset, kampanjat, muut myynninedistämiskeinot sekä muut Etukoodit (ellei toisin ole todettu tilaushetkellä) voivat olla soveltumatta tiettyihin Kumppaneihin tai Tuotteisiin (mukaan lukien, mutta rajoittumatta yllä kohdassa 1.5 viitattuihin lahjakortteihin) ja vain yksi tarjous tai Etukoodi voidaan lunastaa tai käyttää per tilaus. Etukoodeja ei voi yhdistää muihin alennuskoodeihin ja ne voi käyttää vain ennen tilauksen tekemistä. foodora ei lisää alennuksia tai Etukoodeja tilauksiin jälkikäteen.
Etukoodit ja muut tarjoukset ovat henkilökohtaisia ja Etukoodien jälleenmyynti kolmansille on kiellettyä ilman foodoran suostumusta. Tarjoukseen, kampanjaan, muuhun myynninedistämiskeinoon tai Etukoodiin liittyvän petoksen, väärinkäytöksen, sopimattoman tai luvattoman käytön seurauksena foodora voi päättää lopettaa, peruuttaa tai mitätöidä tällaiset ja foodora varaa oikeuden veloittaa asiakkaalta kulut tällaiseen toimintaan liittyen ja asettaa käyttökieltoon asiakkaat, jotka jatkuvasti väärinkäyttävät Alustaa.
2.4 Maksu
Ellei toisin ole nimenomaisesti sovittu, tilausten maksaminen tapahtuu Alustalla tilaushetkellä suoramaksuna, debit-kortilla tai luottokortilla tai muulla Alustalla tilaushetkellä käytettävissä olevalla maksuvälineellä. Käytettävissä olevat maksuvälineet on ilmoitettu kassalla ja yleisesti hyväksytyt maksuvälineet on ilmoitettu Alustalla. Huomaathan, että foodora ei voi taata kaikkien maksuvälineiden saatavuutta kaikkina aikoina ja että jotkin maksuvälineet voivat olla väliakaisesti ei saatavilla tai rajoitettuja aika ajoin. foodora ja sen Kumppanit varaavat oikeuden tarjota lisämaksutapoja ja/tai poistaa olemassa olevia maksutapoja milloin tahansa omassa harkinnassaan. Suostumuksellasi debit- tai luottokorttitietosi/maksutietosi voidaan säilyttää ulkopuolisen palveluntarjoajamme toimesta tulevia tilauksia varten. foodora ei säilytä debit- tai luottokorttitietojasi tai maksutietojasi.
foodora voi tarjota mahdollisuuden lounasedun käyttämiseen maksuvälineenä yhteistyössä yhden tai useamman ulkopuolisen palveluntarjoajan kanssa. Olet velvollinen huolehtimaan siitä, että tällaista lounasetua käytetään ainoastaan maksamaan Tuotteita, joihin lounasedun käyttäminen on sallittua soveltuvien lakien ja määräysten nojalla.
Jos sinulla on voimassa oleva alennuskoodi tai Etukoodi, voit käyttää sen maksaaksesi osan tai koko tilauksesi ennen kassaa tapauksesta riippuen.
Tilattaessa Tuotteita, jotka ovat saatavilla Kaupoista, foodora ohjaa tällaiset maksut Kaupalle.
Ei maksupalveluita
foodora ei tarjoa maksupalveluita sinulle tai kolmansille. Kaikki verkossa tehtävät maksut käsitellään sinun käyttämän liikkeeseenlaskijan/maksupalveluiden tarjoajan ja foodoran kanssa yhteistyössä olevien maksupalveluiden tarjoajien toimesta.
Vapaaehtoiset juomarahat
Huomaathan, että sinun mahdollisesti antamat juomarahat kerätään lähettien puolesta eikä niitä voida palauttaa.
3. Sitoumuksesi asiakkaana foodoralla
Hyväksymällä nämä Ehdot ja tekemällä tilauksen Alustalla vahvistat olevasi vähintään 18-vuotias ja että voit hyväksyä nämä Ehdot sitovalla tavalla. Vahvistat olevasi ostamiseen Alustalla käyttämiesi debit-korttien ja luottokorttien tai lounasetutilien laillinen omistaja. Olet velvollinen varmistamaan, että käyttäjätilin foodoralla rekisteröidessäsi tai tilaushetkellä antamasi tiedot ovat oikein ja että foodora ei ole vastuussa tilauksissa ilmenevistä toimitusongelmista johtuen epätäydellisistä, virheellisistä tai puuttuvista tiedoista, jotka olet antanut tai jättänyt antamatta. Sitoudut pitämään kirjautusmistietosi ja muut tilitietosi luottamuksellisina ja turvattuina ja olemaan jakamatta tällaisia tietoja kenenkään muun kanssa sekä sitoudut ilmoittamaan foodoraa viipymättä, mikäli kolmas osapuoli pääsee käsiksi käyttäjänimeesi ja/tai salasanaasi, missä tapauksessa foodora pidättää oikeuden sulkea tai poistaa käyttäjätilisi kirjautumistiedot ilman etukäteisilmoitusta. Huomaathan, että foodora sallii vain yhden (1) käyttäjätilin per asiakas ja jos unohdat salasanasi, voit asettaa sen uudelleen klikkaamalla "Unohditko salasanasi?" -linkkiä osoitteessa
www.foodora.fi tai "Unohdin salasanani" -linkkiä sovelluksessa kirjautumissivulla.
Jos rekisteröidyt ja/tai käytät Alustaa yrityksenä tai yhteisönä, vakuutat ja vahvistat, että olet valtuutettu ja kelpoinen edustamaan tällaista yritystä tai yhteisöä.
Kaikki Alustan luvaton kaupallinen käyttö on ankarasti kielletty, ja sitoudut olemaan jälleenmyymättä tai siirtämättä mitään oikeuksia tai velvollisuuksia näihin liittyen nämä Ehdot hyväksymällä.
Mikäli haluat poistaa tilisi, ota ystävällisesti yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostitse osoitteessa
[email protected].
Immateriaalioikeudet
Kaikki tavaramerkit, logot, kuvat, palvelumerkit, mukaan lukien nämä Ehdot, siten kuin ne on esitetty Alustalla tai markkinointimateriaaleissamme, ovat foodoran, foodoran Kumppaneiden ja/tai kolmansien osapuolten, jotka ovat antaneet foodoralle oikeuden käyttää tällaisia oikeuksia, aineetonta omaisuutta (yhdessä "
Immateriaalioikeudet"). Immateriaalioikeuksien käyttö, kopiointi, jäljentäminen, uudelleenjulkaisu, lataaminen, lähettäminen, levittäminen, jakeleminen tai muokkaaminen millään tapaa ei ole sallittua ilman foodoran nimenomaisesta etukäteistä kirjallista suostumusta. Immateriaalioikeuksien käyttö, mukaan lukien foodoran tavaramerkit ja tekijänoikeudet foodoran logoihin ja brändiin, ilman hyväksyntäämme on ankarasti kielletty pois lukien siltä osin kuin Alustan tai foodoran palveluiden käyttö ei sitä edellytä.
Petoksen tai väärinkäytöksen tai Alustan sopimattoman, luvattoman tai lainvastaisen käytön tapauksessa, siten kuin foodora tämän yksinomaisessa harkinnassaan määrittää, foodora varaa oikeuden asettaa asiakkaat Alustan käyttökieltoon ja/tai päättää tai poistaa käytöstä asiakkaan tilin sekä veloittaa asiakkaalta kulut ja vahingot, jotka foodora tai Kumppanit ovat kärsineet.
4. Henkilötietojen käsittely ja tietosuoja
Käsittelemme henkilötietojasi foodoran
tietosuojaselosteen mukaisesti ja hyväksymällä nämä Ehdot olet tietoinen siitä, että saatamme lähettää sinulle sähköposteja ja/tai tekstiviestejä liittyen tilaukseesi.
5. Valitukset, asiakaspalaute ja peruuttamisoikeudet
5.1 Valitukset ja asiakaspalaute koskien tilauksia Ravintoloista ja elintarvikkeita Kaupoista
Haluamme, että olet tyytyväinen palveluumme! Siinä tapauksessa, että tavaroita puuttuu tai Tuotteet, jotka vastaanotat, ovat viallisia, vääriä tai eivät vastaa tilaustasi, pyydämme sinua ystävällisesti ottamaan yhteyttä Tukeen tai asiakaspalveluumme valokuvien (soveltuvin osin) ja ongelman kuvauksen kanssa. Kun tieto valituksesta tai vaatimuksesta on vastaanotettu, asiasi tutkitaan mahdollisimman pian ongelman tunnistamiseksi ja ratkaisun etsimiseksi soveltuvan pakollisen kuluttajansuojalainsäädänön mukaisesti. foodora varaa oikeuden määritellä, mitä pidetään asianmukaisena ratkaisuna kussakin tilanteessa. Huomaathan, että Tuotteiden myyjä on se taho, joka on vastuussa valituksista, viallisista tuotteista ja takuuasioista, mistä syystä foodora saattaa ohjata sinut ottamaan yhteyttä Kumppaniin tapauksissa, joissa Kumppani on Tuotteiden myyjä.
Kun rekisteröit valituksen koskien tilauksia Ravintoloista, sinulle asiakkaana saatetaan antaa tilaisuus valita haluatko hyvityksen (mikäli olet oikeutettu hyvitykseen) saman maksutavan kautta kuin se, jota käytit alkuperäisen ostoksen tekemiseen, vai haluatko hyvityksen palautuskoodin (etukoodi) muodossa, joka voidaan käyttää tuleviin ostoksiin Alustalla. Palautuskoodi on voimassa 30 päivää ja sitä säilytetään profiilissasi ja se voidaan (ellei muuta ole todettu) käyttää vain ostoksiin Alustalla liittyen Tuotteisiin Ravintoloista. Mikäli tilaukselle, johon on käytetty maksutapana lounasetua, tehdään osittainen hyvitys, foodora ei voi tehdä tällaista osittaista hyvitystä käyttämällesi kolmannen osapuolen tarjoamalle lounasetutilille. Sen sijaan tällaisen osittaisen hyvityksen tapauksessa foodora tarjoaa sinulle mahdollisuuden joko viallisen tai virheellisen Tuotteen vaihtamiseen uuteen tai relevantin määrän palauttamiseksi palautuskoodille.
Lisäksi asiakaspalvelumme saattaa antaa hyvityskoodeja asiakkaille tapauksissa, jotka eivät oikeuta (täyteen) maksunpalautukseen. Hyvityskoodit ovat voimassa 30 päivää ja käytettävissä asiakastilisi etukoodilompakossa. Huomaathan, että Etukoodeihin yleisesti soveltuvat ehdot yllä kohdan 2.3 mukaisesti soveltuvat myös palautuskoodeihin ja hyvityskoodeihin ja että näitä ei voi yhdistää muihin alennus- tai myynninedistämiskoodeihin tai Etukoodeihin.
Koska tilaukset Alustan kautta ohjataan Kumppaneillemme, jotka valmistavat relevantit Tuotteet toimitukseen, haluamme tuoda tietoosi, että foodora ei voi tarjota uudelleentoimitusta puuttuvien tai viallisten Tuotteiden tapauksessa. Sen sijaan foodora tarjoaa hyvityksen puuttuvista ja viallisista tavaroista voidaksesi tehdä uuden tilauksen.
5.2 Palautukset ja valitukset koskien tilauksia Kaupoista
Palautukset ja valitukset tehdään suoraan Kauppaan kyseisen Kaupan soveltuvan käytännön mukaisesti ja Kauppa on vastuussa palautusten ja/tai valitusten hyväksymisestä tai hylkäämisestä.
5.3 Peruuttaminen
Sinulla on oikeus peruuttaa ostoksesi ilmoittamalla meille tai Kumppanille halustasi käyttää peruuttamisoikeuttasi 14 päivän kuluessa Tuotteen tai merkittävän osan Tuotteesta vastaanottamisesta ("
Peruuttamisaika "). Tämä ei kuitenkaan sovellu aterioihin, ruokiin, joilla on lyhyt säilyvyysaika, saastumisen tapauksessa tai tilanteessa, jossa emme voi varmistua yhtenäisestä kylmäketjusta, tai tuotteisiin, jotka on erityisesti tehty henkilökohtaisen valintasi tai määrityksesi mukaisesti, tai muissa tilanteissa, joihin soveltuu nimenomainen poikkeus soveltuvan kuluttajansuojalainsäädännön nojalla. Oikeutesi peruuttaa ostos ja saada maksun palautus edellyttää, että sinettejä ei ole rikottu (soveltuvin osin) ja että foodoralla tai Kumppanilla on oikeus vähentää mahdollinen arvonalentuminen, joka on seurausta siitä, että Tuotetta käsitellään enemmässä määrin kuin olisi ollut tarpeellista sen ominaisuuksien ja toimivuuden selvittämiseksi. Voit lukea lisää peruuttamisoikeudestasi ja mihin tuotteisiin ja palveluihin kyseinen oikeus ei sovellu Kilpailu- ja kuluttajaviraston internetsivuilta.
Huomaathan, että tekemällä tilauksen ja hyväksymällä nämä Ehdot, annat nimenomaisen suostumuksesi sille, että kuljetuspalvelu alkaa heti, kun Kumppani on vahvistanut tilauksesi ja että olet sopinut luopuvasi peruuttamisoikeudestasi viimeistään silloin, kun palvelu on saatettu loppuun.
5.4 Peruuttamisoikeutesi käyttäminen
Jos päätät käyttää peruuttamisoikeuttasi koskien Kaupasta ostettua Tuotetta, sinun tulee olla yhteydessä kyseiseen Kauppaan Peruuttamisajan kuluessa, jolloin Kumppani antaa sinulle tiedon siitä, kuinka Tuote tulee palauttaa. Kumppanin yhteystiedot ovat esillä Kaupan sivulla Alustalla ja ostostasi koskevassa kuitissa. Palauttaaksesi Tuotteita Ravintoloista pyydämme ilmoittamaan foodoralle, että haluat käyttää peruuttamisoikeuttasi.
Tieto yrityksestä, jolta ostit Tuotteen (eli foodora tai Kumppani), on kerrottu kuitissa, ja sinun tulee todeta haluavasi peruuttaa ostos sekä kertoa tilauksen numero ja päiväys, Tuotteet, jotka haluat palauttaa, nimesi, osoitteesi ja päiväyksen. Voit myös halutessasi käyttää peruuttamislomaketta ja toimittaa sen yritykselle, jolta ostit Tuotteen. Peruuttamislomakkeen löydät
täältä.
Huomaathan, että peruuttamisoikeus ei sovellu, mikäli tilaus palautuu Kumppanille toimituksen epäonnistumisen vuoksi ellet ole ilmoittanut meille halukkuudestasi käyttää peruuttamisoikeuttasi ennen tilauksen toimittamisen yrittämistä. Tilauksen toimituksen epäonnistuessa tilaus peruuntuu, ja varaamme oikeuden veloittaa sinulta tästä aiheutuneet kulut yllä kohdan 2.2 mukaisesti.
5.5 Palautukset peruuttamisoikeutta käytettäessä
Kauppojen myymien Tuotteiden palautukset tehdään suoraan relevanttiin Kauppaan ellei Kumppani ole toisin määritellyt.
Käyttäessäsi peruuttamisoikeuttasi Tuote tulee palauttaa 14 päivän kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Mitä tulee tietoon koskien Kaupan sijaintia, aukioloaikoja tai palautusosoitetta, viittaamme Kaupan antamaan tietoon tai tietoon kuitissasi. Mikäli haluat lähettää Tuotteen Kauppaan, olet yksin vastuussa mahdollisista palautuksen kustannuksista ellei Kauppa ole toisin todennut ja pysyt vastuussa Tuotteen kunnosta Tuotteen vastaanottamisesta lukien.
Tuotteet tulee palauttaa asianmukaisesti pakattuina, hyvässä kunnossa ja, soveltuvin osin, alkuperäisessä pakkauksessaan. Varmistathan, että palautus tapahtuu asianmukaisella tavalla ja että käytät valittuun palatusrahtitapaan soveltuvia pakkausmateriaaleja, jotka riittävästi suojaavat Tuotteita kuljetusvahingoilta. Kaikki Tuotteeseen liittyvät lisävarusteet ja pakkaukseen sisältyneet osat tulee palauttaa Tuotteiden kanssa, mukaan lukien alkuperäinen pakkaus ja hinta- ja muut laput. Jos olet huolimattomasti käyttänyt tai pakannut Tuotteet tai käyttänyt Tuotetta muuten kuin mitä edellytetään sen luonteen, ominaisuuksien tai toimivuuden määrittämiseksi, olet velvollinen hyvittämään palautettujen Tuotteiden huonontumisen (Tuotteiden täyteen hintaan asti).
5.6 Maksun palautus tehdyille palautuksille
Palautuksesi tultua hyväksytyksi, maksun palautus tehdään käyttämällä samaa maksuvälinettä kuin jota käytit tilaukseen, ellet nimenomaisesti toisin sovi tai näissä Ehdoissa ei ole toisin todettu. Kumppani on lisäksi oikeutettu (soveltuvin osin) vähentämään palautettavasta määrästä määrä, joka vastaa Tuotteen arvonalentumista, joka on voinut olla seurausta Tuotteen käsittelemisestä enemmissä määrin kuin on edellytetty sen ominaisuuksien ja toimivuuden määrittämiseksi.
Huomaathan, että tilauksissa Kaupoista Kumppani on vastuussa palautusten käsittelemisestä ja hyväksymisestä myyjän ominaisuudessaan ja että Kumppanilla on oikeus pidättäytyä maksun palautuksesta, kunnes Kumppani on vastaanottanut palautettavan Tuotteen tai todisteen siitä, että Tuote on palautettu.
foodora ei palauta omia maksujaan kuljetuksesta tai muista palveluista tai kuluja liittyen vähimmäistilausarvoon liittyen Kauppoihin tehtäviin palautuksiin, sillä nämä veloitetaan suoraan foodoran toimesta näiden Ehtojen mukaisesti eikä Kaupan toimesta myyjänä. Lisäksi, siinä tapauksessa, että olet maksanut tilauksen osaksi tai kokonaan Etukoodilla tai tilaukseesi soveltui muu etu, tällaista ei palauteta pois lukien mitä tulee lahjakortteihin, palautuskoodeihin tai Etukoodeihin, joilla on määritelty nimellisarvo, jolloin palautamme tilillesi nimellisarvoa vastaavan etukoodin. Edelleen, kuten yllä on todettu, olet itse vastuussa palauttamiskustannuksista palauttaessasi Tuotteita.
6. Asiakaspalvelu
Mikäli sinulla on kysymyksiä koskien Alustaa, Tuotteita, tilaamista tai meidän palveluitamme, pyydämme ystävällisesti ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme. Voit ottaa yhteyttä Tukeen Alustan kautta. Vaihtoehtoisesti voi ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen
[email protected] . Asiakaspalvelumme ajantasaiset aukioloajat löydät internetsivuiltamme.
7. Asiakasarvostelut
Varmennetuilla asiakkailla on mahdollisuus pisteyttää ja antaa arvostelu Kumppaneista Alustalla. Huomaathan, että kaikkien Alustalla tehtyjen arvosteluiden tulee olla vapaita rasistisista, seksistisistä, hyökkäävistä, loukkaavista, herjaavista tai muuten uhkaavasta tai lainvastaisista sisällöistä eikä niiden tule muuten rikkoa kolmansien osapuolten oikeuksia (mukaan lukien immateriaalioikeudet) ja että niihin soveltuvat lisäksi arvosteluohjesääntömme, jonka löydät
tästä.
Suoritamme automaattisia ja manuaalisia tarkastuksia arvosteluille, ja jos lähetetty arvostelu katsotaan oman harkintamme mukaan tai kohdan 8 mukaisen ilmoituksen perusteella lainvastaiseksi tai näiden Ehtojen vastaiseksi, meillä on oikeus poistaa kyseessä oleva arvostelu Alustalta. Jos Asiakas jättää usein arvosteluja, joiden sisältö on lainvastaista tai näiden Ehtojen vastaista, meillä on myös oikeus väliaikaisesti sulkea Asiakas Alustalta etukäteisen varoituksen antamisen jälkeen. Annamme Asiakkaalle aina selkeät ja täsmälliset perustelut päätöksellemme ja väliaikainen keskeyttäminen kestää ensiksi enintään 15 päivää. Jos toiminta kuitenkin katsotaan vakavaksi, saatamme päättää sulkea Asiakkaan tilin välittömästi, mutta Asiakkaalle ilmoitetaan aina sähköpostitse.
Prosessimme varmistaa, että pisteytykset ja arviot ovat aitoja ja että ne on sellaisten asiakkaiden tekemiä, jotka ovat tosiasiassa tehneet ostoksen relevantilta Kumppanilta. Voit esimerkiksi pisteyttää ja arvostella Kumppaneita vain sen jälkeen, kun tilauksesi on toimitettu ja vain rajoitetun ajan.
Pisteytys on tällä hetkellä nähtävillä kunkin Ravintolan etusivulla ja arvostelut käyvät ilmi kunkin Ravintolan info-sivulta.
8. Asiakkaiden ilmoitukset
Asiakkailla on aina oikeus ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme ilmoittaakseen Alustalla olevista tiedoista tai sisällöstä, jonka he pitävät lainvastaisena tai näiden Ehtojen vastaisena. Löydät asiakaspalvelumme yhteystiedot näiden Ehtojen alusta.
Huomioi, että jos lähetät usein ilmoituksia tai valituksia, jotka ovat ilmeisen perusteettomia, meillä on oikeus väliaikaisesti keskeyttää ilmoitusten tai valitusten lähettäminen sekä tilapäisesti keskeyttää ilmoitustesi tai valitustesi käsittely. Tällaiset jäädytykset tapahtuvat vasta, kun olemme antaneet ennakkovaroituksen, ja ne kestävät ensisijaisesti enintään 15 päivää. Väliaikainen keskeyttäminen suoritetaan tapauksissa, joissa:
- olet jo tehnyt ilmoituksen tai valituksen samasta sisällöstä aiemmin ja olemme jo käsitelleet ilmoituksen tai valituksen;
- ilmoituksesi tai valituksesi on selvästi perusteeton ja/tai kuvitteellinen ja/tai et selvästikään toimi hyvässä uskossa (esim. ilmoitus tai valitus ei liity sisältöön sinänsä, vaan sisällön tuottajaan); tai
- ilmoituksestasi tai valituksestasi puuttuu perusargumentteja ja/tai tosiasioita, jotka osoittaisivat, miksi tällainen sisältö on väitetysti lainvastaista ja/tai näiden Ehtojen vastaista.
9. Palveluiden saatavuus
Alustan sisältö tarjotaan “sellaisena kuin se on” ja “silloin kuin saatavilla” -perustein. Vaikka foodora tekee kohtuullisia toimenpiteitä varmistaakseen Alustan tarjoamisen ja että palvelut, joita tarjoamme, ovat saatavilla kaikkina aikoina, emme anna vakuutuksia siitä, että pääsy Alustalle annetaan tavalla, joka on turvallinen, oikea-aikainen, keskeytyksetön, virheetön tai vapaa teknisistä ongelmista, vioista tai viruksista. Huomaathan, että Alustalla on väliaikaisia keskeytyksiä johtuen suunnitellusta tai säännöllisestä huoltotyöstä, internetiin tai sähköiseen viestintään liittyvistä seisokeista tai force majeure -tilanteista.
foodora ei ole vastuussa viivästyksistä, epäonnistumisista toimituksissa tai vahingoista tai tappioista, jotka johtuvat ongelmista, jotka ovat luontaisia Alustalle, internetille tai sähköiselle viestinnälle.
10. foodoran oikeus päättää tarjoamansa palvelut
foodora varaa oikeuden poistaa asiakkaan rekisteröityminen Alustalle tai keskeyttää asiakkaan pääsyn Alustalle sekä keskeyttää mahdolliset meneillään olevat tilaukset tai ennakkotilaukset tai muuten irtisanoa tarjoamansa palvelut välittömästi sellaisten asiakkaiden kohdalla, jotka rikkovat näitä Ehtoja, väärinkäyttävät foodoran palveluita tai muuten aiheuttavat vahinkoa tai haittaa foodoralle, foodoran Kumppaneille tai foodoran asiakkaille Alustan ja foodoran palveluiden käytön kautta tai jos foodoralla on perusteltu syy uskoa, että Alustaa tai palveluita väärinkäytetään, foodora epäilee toistuvia epäaitoja tilauksia tai valituksia tai jos on muu syy epäillä, että Alustan käyttö on epähyväksyttävää tai tilaus ei ole oikein tai aito. Irtisanomisen tapauksessa foodora korvaa mahdollisiin keskeneräisiin tilauksiin liittyvät määrät vähennettynä foodoran tai Kumppanin tästä aiheutuneilla kuluilla.
foodora varaa oikeuden poistaa käytöstä sähköpostiosoitteet ja/tai maksutiedot tai -välineet, jotka on aiemmin yhdistetty epäiltyyn tai todettuun vilpilliseen Alustan käyttöön. Jos sinulla on mitään ongelmia tilisi käytössä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.
11. Kolmansien osapuolten linkit ja internetsivut
Alusta voi sisältää linkkejä kolmansien osapuolten internetsivuille, applikaatioihin tai mainoksiin ja klikkaamalla tällaisia linkkejä teet niin omalla vastuullasi. foodora ei kontrolloi tai tue kolmansien osapuolten internetsivuja, linkkejä, applikaatioita tai mainoksia eikä ole vastuussa tällaisten linkitettyjen sivujen sisällöstä eikä ole vastuussa sinulle mahdollisesti aiheutuneesta vahingosta liittyen tällaisiin kolmansien osapuolten linkkeihin, internetsivuihin, applikaatioihin tai mainoksiin.
12. Muut ehdot
- foodora voi siirtää näiden Ehtojen mukaiset oikeutensa ja velvollisuutensa kolmannelle osapuolelle edellyttäen, että siirronsaajana olevan kolmannen osapuolen voidaan olettaa täyttävänsä näiden Ehtojen mukaiset velvollisuutensa asiakkaan näkökulmasta tyydyttävällä tavalla.
- Asiakas ei voi siirtää näiden Ehtojen mukaisia oikeuksia tai velvollisuuksiaan kolmannelle osapuolelle.
- foodoralla on oikeus edellyttää sinulta korvausta mahdollisesta vahingosta, joka foodoralle (ml. sen johto, työntekijät, kumppanit ja lähipiiritahot) aiheutuu Alustan väärinkäytöstäsi tai sinun muuten rikkomalla näitä Ehtoja.
Sen lisäksi, mitä muualla näissä Ehdoissa todetaan, ja ellei pakottava lainsäädäntö toisin edellytä, sovelletaan foodoran vastuuseen sinua Asiakkaana kohtaan seuraavaa:
- foodora ei anna mitään vakuutuksia koskien Alustan tai sen palveluiden toimivuutta, saatavuutta, käytettävyyttä tai turvallisuutta.
- Ellei näissä Ehdoissa ole toisin todettu, foodora ei anna mitää vakuutuksia Tuotteiden ja/tai palveluiden tai muiden Alustalla tai sen välityksellä tarjotun tarjonnan sisällöstä, raaka-aineista, ainesosista tai muusta informaatiosta.
- foodora ei ole vastuussa Tuotteiden soveltuvuudesta siihen nimenomaiseen käyttötarkoitukseen, johon aiot niitä käyttää muuten kuin näissä Ehdoissa tai Alustalla Tuotteiden kuvauksissa todetusti. Tämä ei vaikuta oikeuksiisi tuotevastuulain nojalla.
- foodora ei ole vastuussa luvattomasta pääsystä informaatioon, tai sellaisen muokkauksesta, jonka luovutat foodoralle, tai materiaalista tai informaatiosta, jonka vastaanotat. Lisäksi, foodora ei ole vastuussa rikollisesta toiminnasta käyttämällä foodoran palveluita kuten herjaamisesta tai siveettömästä tai häiritsevästä, loukkaavavasta, sopimattomasta tai lainvastaisesta sisällöstä tai käyttäytymisestä minkään käyttäjän toimesta.
- foodora ei ole vastuussa mistään suorasta tai epäsuorasta vahingosta, joka on aiheutunut siitä, että olet käyttänyt Alustaa, foodoran palveluita tai foodoran tarjoamaa informaatiota. Tämä ei kuitenkaan sovellu, mikäli foodora on aiheuttanut sinulle vahinkoa tahallisesti tai törkeän huolimattomasti.
- foodora varaa oikeuden keskeyttää tai päättää palvelunsa ja/tai yhden tai useamman Tuotteen toimituksen tai tarjoamansa palvelut, jos Asiakas on asiakastiliä rekisteröidessään antanut riittämättömät tai virheelliset tiedot, jos foodoran Kumppani ei kykene toteuttamaan tilausta tai force majeure -tilanteessa kuten epidemian, pandemian, mukaan lukien, mutta rajoittumatta Covic-19:een, luonnonkatastrofin, sodan, terrorismin, poliittisen levottomuuden, lakon, sulun tai muun työtaistelun, tulipalon, tapaturman tai muun foodoran kohtuullisten vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevan tai muiden olosuhteiden vuoksi, jotka olennaisesti haittaavat tai heikentävät tilauksen toteuttamisen olosuhteita. foodora sitoutuu ilmoittamaan Asiakkaalle mahdollisimman, mikäli toimitus saattaa viivästyä tai jäädä kokonaan toteuttamatta (toimittamatta jäämisen tapauksessa koko tilauksen arvo palautetaan).
13. Soveltuva laki ja riitojen ratkaisu
Näiden Ehtojen tulkintaa tai soveltamista koskevat riidat ratkaistaan Suomen lain nojalla.
Mahdollisessa foodoran ja asiakkaan välisessä riidassa osapuolten tulee ensisijaisesti pyrkiä ratkaisemaan riita sovinnollisesti. Mikäli osapuolet eivät pääse sopimukseen, asiakas voi siirtää riidan kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi osoitteessa www.kuluttajariita.fi. Ennen asian siirtämistä kuluttajariitalautakuntaan, asiakkaan tulisi olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan osoitteessa www.kuluttajaneuvonta.fi.
Mikäli olet EU-alueella asuva asiakas, sinulla on myös oikeus käyttää Euroopan komission tarjoamaa eurooppalaista verkkovälitteistä riidanratkaisufoorumia (ODR). ODR-alustan löydät täältä.